home of anjungcafe

AnjungCafe Klasik memamparkan koleksi kreatif sekitar tahun 1996 sehingga awal 2000.

Menu:
 
Web www.anjungcafe.com

Cerita Pelik, Hantu & Misteri
 
Muka Depan Cerita Pelik, Hantu & Misteri | Hantar idea kreatif anda ke Cerita Pelik, Hantu & Misteri

Suara Jenazah

Hari tu mmg aku bz sgt kat opis. Mmg x ckup tgn nak wat kje. Tup-tup pula en.zul ajak aku pegi rumah satu client. "Ally, jom. Kita kene pergi ziarah Datuk Borhan meninggal dunia." "Innalillahhiwainaihirajiun..tapi en.zul kje saya berlambak" protes aku. "jom, jom beliaukan client kte yang da lama,awk yg uruskn kes dia. Aku pun iye kan aje lah. So aku pun folo dia sampai rumah datuk borhan tu. Perrhh korang nak tau rumah dia besar gile, biasela org kaya kan, masa aku sampai tu aku tgk x brape ramai may b sume org da blik kot, kedatangan aku disambut baik oleh ahli keluarga datuk tu, korang nak tau org yg mengaji adalah 2 3 kerat je, mgkn datuk ni x rapat sgt dgn org2 masjid...wallahhualam.., aku pun jenguk2 kat dlm sbb aku dengar ada org menangis tapi aku x nmpk pun org merintih, mmg la aku jauh dari jenazah tu,tp telinge aku ni semakin kuat dengar org menangis siot, aku sdekahkan al-fatihah utk jenazah, tp makin lama makin kuat org meratap, mendayu-dayu smpai naik bulu roma aku, aku tgk2 gak tp xde org nangis pun, tetiba aku terpandang sekujur tubuh yg berbalut kain putih, masyaallah jenazah tu rupanya, "cik, tolong...tolong." suara tu berckp. "cik tolong pesan kat ank istri sy klu tak mau sedekahkan saya ayat2 al-quran sekalipun diharap mereka mengambil iktibar d atas kematian sy, suruh mereka jgn lupa bersolat, klu x pandai solat belajarlah." suara tu semakin perlahan dan tersedu2. aku korang jgn tya..melopong kejap mulut aku ni. seram siot, rase mcm nak tercabut nyawa aku. Korang nak tau knp jenazah tu menangis sbb anak istri dia sibok tya pasal hrta peninggalan masa jenazah ada kat dlm rumah, yelah cube korang p k blom d tanam da sibok pasal harta...sblom blik aku sedekahkan al-fatihah padanya dan kemudian aku bersalam dengan datin aku sempat gak pesan kat datin tu ape yg aku dengar td...ntah aku sorang yg dengar atau ramai lagi...tp yang penting aku da smpaikan..korang tau ape reaksi datin tu...dia jeling aku dgn muka yg masam dan masa aku keluar dari rumah besar tu, suara jenazah meratap lagi kuat, smpai la skang msih terngiang2 kat telinge aku ni, aku xkan lupe smpai bile2 siot... iktibar kat sini hormatlah jenazah yg masih berada d rumah, harta x boleh d bwk ke kubur...kite mati nnt tggl jgk...mcm kisah datuk ni...mati tanpa ilmu d dada...mesti korang ingat ni mcm crite dongeng kan...tapi ni btol2 berlaku kat aku...tahun lepas kes ni...

kite hidup haya semantara...hrta d dunia x menjanjikan yg terbaik....hnyalah iman yg kuat dan agama bekalan d akhirat nnt..


sedekahkan al-fatihah bt umat islam yg telah kembali ke rahmahtullah..

al-fatihah.
Statistik Kandungan
Penulisanonymous(klik lihat profail)
Markah Undian0
Populariti4259
Tarikh2008-09-02

Sila Undi


Bookmark and Share

Since November 14th, 1996. All right reserved.Unauthorized duplication is a violation of applicable laws©+® 1996 - 2017 by AnjungCafe Sdn Bhd(Company No:632695 W).
No part of this web site and the "Anjung Cafe" name shall be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without written permission from AnjungCafe Sdn Bhd. (Company No:632695 W).